T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
TRABZON / ORTAHİSAR - Borsa İstanbul Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Neden Yiyecek ve İçecek Hiz. Alanı

*Yiyecek içecek hizmetleri alanını tercih edecek aday öğrencilerimiz;

GİRİŞ 

Turizm sektöründeki gelişmeler, milli gelir içindeki payının artmasını ve önemli istihdam alanı hâline dönüşmesini sağlamıştır. Turizm gelirlerinin ödemeler dengesine olumlu katkısı ve yabancı sermayeyi ülkeye çekebilmesi sektörün önemini açıkça ortaya koymaktadır. Turizm sektöründeki gelişmelerin yanı sıra toplumdaki sosyokültürel ve ekonomik değişimler; yiyecek içecek hizmetleri alanının da gelişimini hızlandırarak önemli bir istihdam alanı hâline dönüşmesini sağlamıştır. Hızla değişen dünyada yiyecek içecek hizmetleri alanının rekabet koşullarına ayak uydurabilmesi için sektörün istediği yeterlikleri kazanmış, kaliteli ara kademe insan gücünü yetiştirmek zorunlu hâle gelmiştir.  Bu nedenler programlarımızda yeni yaklaşım ve düzenlemeleri gerekli kılmıştır. Yiyecek içecek hizmetleri alanının mesleki eğitim çalışmaları doğrultusunda sektör analizine dayalı olarak modüler esaslı hazırlanması, ülkemiz ekonomisi açısından çok önemli olan bu sektöre nitelikli eleman yetiştiren mesleki ve teknik eğitim sistemine yeni bir anlayış getirecektir.   

Yiyecek İçecek Hizmetleri Alanı Çerçeve Öğretim Programında; 

1. Aşçılık, 

2. Servis, 

3. Pasta ve Tatlı Yapımı dalları yer almaktadır. O

AŞÇILIK,PASTA VE TATLI YAPIMI VE SERVİS dallarında eğitim-öğretimimiz aktif olarak devam etmektedir.   Mesleki eğitim çalışmaları doğrultusunda sektör tarama ve inceleme çalışmaları sonunda sektörde faaliyet gösteren yukarıdaki meslekler saptanmıştır. Sektörde çalışan kişilerin görüş ve önerilerinden yola çıkılarak her meslek dalına ait anket soruları hazırlanmış, daha sonra bu anketler yurdun değişik bölgelerinde uygulanarak mesleklere özgü yeterlikler ayrı ayrı ve ayrıntılı olarak çıkarılmıştır.    Mesleklere ilişkin olarak saptanan bu yeterlikler, öğretim programları ve modüllerin temel dayanağını ve içeriğini oluşturmaktadır. Öğretim programlarının ve modüllerin hazırlanmasının her aşamasında, iş yaşamının iş gücüne dönük gereksinimlerinin tüm yönleriyle dikkate alınması amacıyla sektörel kuruluşlarla görüş alışverişi ve iş birliği gerçekleştirilmiştir. Program geliştirme sürecinin her aşamasında, sektörde yer alan işletmelerle iş birliği yapılmıştır. Bu işletmelerin eğitim sorumluları ve çeşitli meslek elemanları ile iletişim kurulmuş, bu kişilerin program çalışmalarına katkıları sağlanmıştır. Böylelikle sektörün beklentileri programlara yansıtılmıştır.    Ulusal ve uluslararası düzeyde meslek elemanlarından beklenen yeterlikler, çeşitli araştırmalar ve yerli/yabancı uzman görüşlerine dayanılarak tespit edilmiş, program çalışmalarına aktarılmıştır. Bu doğrultuda yiyecek içecek hizmetleri alanı altında yer alan mesleklerde uluslararası ve ulusal düzeyde standartlara uygun, her yaşta ve her düzeyde bireye eğitim olanağı sağlayan program hazırlanması hedeflenmiştir.    Yiyecek içecek hizmetleri alanı; bireylere temel bilimleri içeren bilgi ve beceriler ile yiyecek içecek hizmetleri sektöründeki mesleklere ilişkin özel mesleki bilgi ve becerileri kazandırmanın yanı sıra çevredeki insanlarla sağlıklı iletişim kurabilen, çağdaş teknolojiyi kullanabilen, problem çözebilen, alanında kazandığı bilgi ve becerileri doğru kullanarak sektörün ihtiyaç duyduğu kaliteli ürün ve hizmet sunabilen, uygulama sonuçlarını izleyerek değerlendiren ve gerekli önlemleri alabilen, araştırma yaparak her konuda yenilikleri takip eden ve hayata geçirebilen, bütün kaynakları etkili ve verimli kullanarak maliyet hesabı yapabilen, kendi iş yerini kurma düşüncelerini faaliyete geçirmeyi planlayan tekniğe uygun üretim yapan bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır.   

SEKTÖR 

Turizm sektörü sanayi devrimi ile birlikte ortaya çıkmış ve ilk toplu turizm hareketleri İngiltere'de Tomas Cook tarafından başlatılmıştır. Demir yolları ile sağlanan toplu ulaşım imkânı, turizm hareketlerini ortaya çıkarmıştır ve zaman içinde diğer ulaştırma araçlarının hızla gelişmesi sonucu turizm, günümüzdeki boyutlara ulaşmıştır. Yiyecek içecek sektörü turizm sektörü ile aynı dönemde endüstriyel anlamda ortaya çıkmıştır. Çalışan kesimin dışarıda yeme-içme ihtiyaçlarını karşılayan bu sektörün ilk işletmesi "restaurant" isimli bir çorbacı dükkânı iken bugün bu sektör yiyecek-içecek üretimini, saklanmasını, taşınmasını ve servisini de kapsayan; uluslararası işletmeler şeklinde büyüyebilen dev bir sektöre dönüşmüştür. Bu kapsamda sektör konaklama işletmelerinde, ulaşım araçlarında, kamu ve özel kurumları ve bağımsız yiyecek içecek işletmelerinde faaliyet göstermektedir. Toplumların sosyo ekonomik yapılarının hızla gelişmesi bu sektörün gelişmesini hızlandırmaktadır.    Diğer sektörlere pozitif etki yapan bir sektör olarak yiyecek içecek sektörü, tarım, inşaat, dekorasyon, makine, ulaştırma gibi sektörlere de ek katma değer sağlayıcı etkisi vardır. Günümüzde turizm sektörünün en önemli bileşen sektörü yiyecek içecek sektörü olarak ortaya çıkmıştır. Yiyecek içecek sektörünün temel özelliği üretim ile tüketim eş zamanlı olmasıdır. Bu durum üretimin sunulduğu nihai tüketicinin anlık isteklerine uygun üretim ve hizmetin sunulmasını gerektirmektedir. Bu nedenle diğer sektörlerden farklı olarak nihai tüketicinin üretim ve hizmet üzerinde etkisi daha yoğundur. Yiyecek içecek üretimi ve servisi; insan emeğinin en yoğun olarak kullanıldığı ve otomasyonun sınırlı olduğu bir sektördür.    Yiyecek içecek hizmetlerinin sağlıklı, temiz, hijyenik ortamlarda üretilip servise sunulması temel uzmanlık gerektiren becerilerin başında gelmekte ve bu mesleği yapacak elemanların eğitimini önemli kılmaktadır. Misafir memnuniyetinin ön planda tutulduğu bu sektörde kişisel tercihlere uygun hizmetler sunabilmek kalifiye iş gücünün yeterli miktarda olması ile sağlanabilir. Sektörün günlük yaşantımızın temel gereksinmeleri olan yeme ve içme konusunda uzmanlık gerektiren gerçek bir sektördür.  

YİYECEK İÇECEK HİZMETLERİ ALANININ HEDEFLERİ 

Yiyecek İçecek Hizmetleri alanı programı çerçeve öğretim programında öğrencilere, alan / dallar ile ilgili temel bilgi ve becerileri kazandırmanın yanı sıra; öğrencinin yeniliğe, değişime uyum sağlayabilen; çevresindeki insanlarla sağlıklı iletişim kurabilen; hedeflerini belirleyip bunlara ulaşmak için girişimlerde bulunabilen; yaratıcı, eleştiriye açık ve mesleki yeterliklere sahip bireyler olarak yetiştirilmesi hedeflenmiştir.  Yiyecek İçecek Hizmetleri Alanı Çerçeve Öğretim Programında; 1. Aşçılık 2. Pasta ve Tatlı Yapımı 3. Servis dalları yer almaktadır. Bu doğrultuda Yiyecek İçecek Hizmetleri alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır. Bu programda öğrenciye; mesleki gelişim, temel yiyecek üretimi, servis hazırlıkları, mesleki yabancı dil ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin yanı sıra;  ( Aşçılık dalında; mutfak uygulamaları, Türk mutfağı yemekleri, hamur ürünleri, tatlı yapım teknikleri, açık büfe,  ( Pasta ve Tatlı Yapımı dalında; temel hamur teknikleri, pasta yapım teknikleri, pastane organizasyonu, tatlı yapım teknikleri, açık büfe,  ( Servis dalında; yiyecek servisi, konuk masasında servis, yemek gruplarının servisi, içecek servisi,   

YİYECEK İÇECEK HİZMETLERİ ALANINDA AMAÇLANAN ÖĞRENME KAZANIMLARI  A

Ortak Kazanımlar  ( Meslek ahlakı ve ahilik, etkili iletişim kurabilme, öğrenmeyi öğrenme, girişimcilik, işe uyum sağlama, iş sağlığı ve güvenliği, proje hazırlama ve çevre koruma ile ilgili konularda kendini geliştirir.  ( Reçeteye ve kalite kriterlerine uygun olarak temel yiyecek üretimi yapar.  ( İş sağlığı ve güvenliği kurallarına göre mekânlara olan servis hazırlıklarını yapar.  ( Yiyecek içecek hizmetleri ile ilgili mesleki terimleri yabancı dilde ifade eder.    Aşçılık Dalına Ait Kazanımlar  ( İş sağlığı ve güvenliği kurallarına, reçetesine uyarak mutfak uygulamaları yapar.  ( İş sağlığı ve güvenliği kurallarına, reçetesine uyarak Türk mutfağı yemekleri yapar.  ( İş sağlığı ve güvenliği kurallarına, reçetesine uyarak hamur ürünleri yapar.  ( İş sağlığı ve güvenliği kurallarına, reçetesine uyarak olarak tatlılar hazırlar.  ( İş sağlığı ve güvenliği kurallarına uyarak istenilen kıvam, renk, lezzet ve görünümde açık büfe ürünlerini hazırlayıp sunar.    Pasta ve Tatlı Yapımı Dalına Ait Kazanımlar  ( İş sağlığı ve güvenliği kurallarına uyarak istenilen renk, şekil, tat, pişkinlik ve kabarıklığa sahip ürünü hazırlarken temel hamur tekniklerini kullanır. ( İş sağlığı ve güvenliği kurallarına uyarak istenilen renk, şekil, tat, pişkinlik ve görünüşe sahip ürünü hazırlarken pasta yapım tekniklerini kullanır.  ( İş sağlığı ve güvenliği kurallarına uyarak işletmenin amacına ve ürün çeşitliliğine göre pastane organizasyonu yapar.  ( İş sağlığı ve güvenliği kurallarına, reçetesine uyarak tatlılar hazırlar.  ( İş sağlığı ve güvenliği kurallarına uyarak istenilen kıvam, renk, lezzet ve görünümde açık büfe ürünlerini hazırlayıp sunar.    Servis Dalına Ait Kazanımlar  ( İş sağlığı ve güvenliği, hijyen, servis, nezaket ve görgü kurallarına uyarak yiyecek servisi yapar.  ( İş sağlığı ve güvenliği, hijyen, servis, nezaket ve görgü kurallarına uyarak konuk masasında servis yapar.  ( İş sağlığı ve güvenliği, hijyen, servis, nezaket ve görgü kurallarına uyarak yemek gruplarının servisini yapar.  ( İş sağlığı ve güvenliği, hijyen, servis, nezaket ve görgü kurallarına uyarak içecek servisi yapar.   

PROGRAMIN SÜRESİ 

Alan programının toplam eğitim süresi 4 öğretim yılı olarak planlanmıştır.   

STAJ

Trabzonda nitelikli işletmelerde İşletmelerde Meslek Eğitimi staj çalışması 12. Sınıflarda yapılmaktadır. Ortalama her eğitim öğretim yılı 40 işletmemiz stajer kabul etmektedir. İşletmelerimize örnek verecek olursak; Zorlu Grand Hotel Ramada Hotel Plaza Aselia Hotel Funda Otel Trt Bölge Müdürlüğü Öğretmenevi ve Akşam Sanat Okulu Müdürlüğü Lokma Pastaneleri İmalathanesi Ren Pastahaneleri İmalathanesi Veziroğlu Pastanesi İmalathanesi Yoncam Pastahanesi İmalathanesi Chef Edwars Cafe Restaurant Kahve Diyarı    

REFERANS DOKÜMANLAR VE DAYANAKLAR

Program hazırlanırken; Resmî Gazete'de yayımlanan Ulusal Meslek Standartları, Ulusal Yeterlilikler, ISCED-F sınıflaması ve ilgili diğer mevzuatlardan yararlanılmıştır. Programa Yansıtılan 4. Seviye Ulusal Meslek Standartları;  ( 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu  ( 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu  ( Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği  ( 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu  ( İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği  ( İş Yerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik  ( İş Yeri Bina ve Eklentilerinde Alınacak Sağlık ve Güvenlik Önlemlerine İlişkin Yönetmelik  ( Kişisel Koruyucu Donanımların İş Yerlerinde Kullanılması Hakkında Yönetmelik  ( Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği  ( Elle Taşıma İşleri Yönetmeliği 4  ( HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point) Kritik Kontrol Noktaları Tehlike Analizi  ( Türk Gıda Kodeksi ( İSO 22000 (Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi)  (  İSO 9001 (Kalite Yönetim Sistemi)  ( 29.12.2010 tarih ve 27800 sayılı 2. Mükerrer Resmî Gazete'de yayımlanan Aşçı 4.Seviye Ulusal Meslek Standardı  ( 19.03 2015 tarih ve 29300 sayılı Mükerrer Resmî Gazete'de yayımlanan Kabin Memuru 4. Seviye Ulusal Meslek Standardı  ( 29.12.2010 tarih ve 27800 sayılı 2. Mükerrer Resmî Gazete'de yayımlanan Pastacı 4. Seviye Ulusal Meslek standardı  ( 11.09.2015 tarih ve 29472 sayılı Mükerrer Resmî Gazete'de yayımlanan Servis Görevlisi 4. Seviye Ulusal Meslek Standardı   BELGELENDİRME    Mezun olan öğrenciye, alan ve dalını gösteren diploma ve iş yeri açma belgesi verilmektedir. Mesleki ve teknik ortaöğretim programlarından mezun olanlardan isteyenlere, Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi kapsamında, öğrenim süresince kazandıkları temel yeterlilikler hakkında bilgiler içeren Europass sertifika / diploma ekiyle alınan ve başarılan modüller, mesleki eğitim gördüğü veya stajını yaptığı işletmenin adını gösterir belge düzenlenir. Aklınıza takılan her türlü soru ve bilgi edinme için Alan Şefi İbrahim DEMİRSES ile irtibat kurabilirsiniz.

İrtibat mail: demirsesibrahim@hotmail.com

İbrahim DEMİRSES +90(505) 650 46 63 Yiy.İçck.Hiz.Al.Şefi  

İ.M.K.B. Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Yenicuma mah.Adres sk. No:5 Ortahisar/TRABZON   Tel: +90(462) 321 49 37 Belgegeçer: +90(462) 326 48 88

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 12.06.2020 - Güncelleme: 13.06.2020 15:56 - Görüntülenme: 443
  Beğen | 0  kişi beğendi