T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
TRABZON / ORTAHİSAR - Borsa İstanbul Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Çocuk Gelişimi ve Eğitim Alanı

ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI

0-6 yaş çocuklarının gelişim alanlarının (fiziksel, psikomotor, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal ) ve özelliklerini tanıyıp alışkanlık ve gereksinimleri konusunda bilgi kazanmış olan, onların sorunlarını giderici önlemler alabilen, özel eğitime gereksinim duyan çocukları tanıyıp bu çocuklar için uygun eğitim ortamlarını düzenleyebilen, anne ve çocuk sağlığı konusunda bilinçli olan, 0-6yaş çocuklarında görülebilen hastalıkların belirtilerini, korunma yollarını ve bakımını bilen, ilk yardım konusunda, bilgi ve beceri kazanan, erken çocukluk eğitim kurumlarında program hazırlayıp uygulayabilen, bu yaş çocuklarının ilgilerine, yeteneklerine, gelişim düzeylerine ve gelişen teknolojiye uygun drama, müzik, sanat ve Türkçe dil etkinlikleri uygulayabilen, eğitici oyuncaklar hazırlayabilen, kullandığı araç gerecin basit bakım ve onarımını yapabilen, çalıştığı iş yerinde günlük menü ve yiyecekleri ilkelerine uygun hazırlayabilen, kendi alanındaki mesleki ve teknik becerilerini kullanarak iş yerinde ve çevresindeki sorunları çözebilen, teknolojik gelişmelere açık, girişimci problem çözme becerisine sahip, çevresiyle uyumlu ilişkiler kurabilecek nitelikte meslek elemanı yetiştirmeyi amaçlayan keyifli bir alandır.

Meslek elemanları, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu kız meslek ve meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmi ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı gibi erken erken çocukluk eğitim kurumlarında, rehabilitasyon merkezlerinde ve çocuk kulüplerinde çalışabilirler.

Erken çocukluk yılları ( okul öncesi eğitim ) çocuğun gelişiminin en hızlı olduğu dönemdir. Kadının çalışma hayatına atılması ve okul öncesi eğitimin öneminin giderek daha da anlaşılması nedeniyle alan hızla gelişmiş, bu da okul öncesi eğitim kurumlarına olan talebi artırmıştır. Bu kurumlarda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş eleman ihtiyacı da gün geçtikçe önem kazanmaktadır.

 

ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER

 . Erken Çocuklukta Öğretmen Yardımcılığı

. Özel Eğitimde Öğretmen Yardımcılığı

. Çocuk Bakıcılığı

Bu alan altında ayrıca bakıcı annelik ve yardımcı elemanlık meslekleri de bulunmaktadır.

ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖĞRETMEN YARDIMCISI

Tanımı: Erken çocukluk öğretmen yardımcısı, çocuğun gelişim ilkelerine uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliliklerine sahip nitelikli kişidir.

ÖZEL EĞİTİMDE ÖĞRETMEN YARDIMCISI

Tanımı: Özel eğitimde öğretmen yardımcısı, özür grubuna uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliliklerine sahip nitelikli kişidir.

ÇOCUK BAKICILIĞI

Tanımı: 0-6 yaş grubundaki çocukların,  fiziksel,psikomor, bilişsel, sosyal-duygusal, dil gelişimlerini destekleyen etkinliklerin yanı sıra öz bakım becerilerini yapan nitelikli kişidir.

ERKEN ÇOCUKLUKTA VE ÖZEL EĞİTİMDE ÖĞRETMEN YARDIMCISININ GÖREVLERİ

. Plan yapmak, uygulamak,

. Mesleğiyle ilgili programlama yapmak,

. Fiziksel ortamın güvenliğini sağlamak,

. Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak,

. Öz bakım becerilerini geliştirmek,

. İnsan ilişkileri ve becerilerini geliştirmek,

. Sosyal gelişimi desteklemek,

. Bilişsel gelişimi desteklemek,

.Psikomotor gelişimini desteklemek,

. Türkçe dil gelişimine yardımcı olan etkinlikler hazırlama,

. Duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmak,

. Çocuğun cinsel kimliğini tanımasına destek olmak,

. Animasyon çalışmalarını yapmak ve rehberlik etmek,

. Organizasyon yapmak,

. Yaparak yaşayarak öğrenmeyi desteklemek

. Çocukları tanıma tekniklerini uygulamak,

. Mesleki eğitimle ilgili etkinlikleri takip etmek,

. Çocukların duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmaktır,

 MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER

Erken çocukluk eğitim kurumlarında öğretmen yardımcısı olmak isteyenlerin; alan bilgisine sahip görme, işitme problemi olmayan, Türkçeyi doğru kullanan, görgü kurallarını bilen uygulayan, fiziksel ve ruhsal yönden sağlıklı, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen, yaratıcı, araştırıcı, gelişime açık, iletişim becerisine sahip, ekip çalışmasına uygun, hoşgörülü, iş disiplinine sahip, planlı, organizasyon yapabilen, pratik, problem çözme becerisine sahip, sabırlı kişiler olmaları gerekir. Bu elamanların ayrıca çocuğun kişisel özelliklerinin ve yeteneklerinin ortaya çıkmasında destek olmaları gerekir.

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Erken çocukluk eğitim kurumlarında öğretmen yardımcısı, çalışmalarını hem kapalı hem açık alanlarda yapabilir. Öğretmen yardımcısı görevini yaparken diğer çalışanlarla iş birliği ve eş güdüm içinde olmalıdır. Çocukları seven, sabırlı ve yaratıcı kişiler bu meslekte mutlu ve başarılı olurlar. 

İŞ BULMA İMKANLARI

Kamu kuruluşlarına bağlı kreşlerin, özel yuva ve anaokullarının, gündüz bakım evlerinin artması ile birlikte çalışma alanı genişleyen bir meslektir. MTAL Çocuk Gelişimi ve Eğitimi mezunları, kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı, rehabilitasyon merkezleri ve çocuk kulüplerinde öğretmen yardımcısı olarak görev yapabilirler. Özel kreşlerde ve evlerde çocuk bakıcılığı yapabilmek için  meslek liselerinin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümünü bitirmiş olma şartı aranmaktadır. 

EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI

Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanından mezun olanlar, çocuk gelişimi ve eğitimi, okul öncesi eğitimi öğretmenliği, özel eğitim öğretmenliği, işitme engelliler öğretmenliği, görme engelliler öğretmenliği, zihinsel engelliler öğretmenliği, üstün zekâlılar öğretmenliği, sosyal hizmetler yüksekokulu bölümlerini tercih edebilirler. Lisans eğitim süresi 4 yıldır.

18-06-202018-06-202018-06-202018-06-202018-06-202018-06-202018-06-2020

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 14.03.2013 - Güncelleme: 18.06.2020 09:23 - Görüntülenme: 3884
  Beğen | 7  kişi beğendi